Inner play in a study narrative

Inner Play helpt studenten om al spelend en filosoferend eigenaar te worden van hun studie. De methode is gebaseerd op Johan Huizinga’s concept van Homo Ludens, die de mens ziet als een intrinsiek ‘spelend’ wezen. Het combineert game design en filosofie in een narratief voorstuderen, hierdoor wordt het voor studenten duidelijk dat de werkelijkheid ambigu is en wordt geconstrueerd door concepten. De methode biedt studenten inzicht in de verschillende functies en posities in de samenleving en helpt ze, op een speelse manier, hun eigen stem te vinden en zich verder te ontwikkelen.

Dit cahier geschreven voor zowel docenten als studenten en kan op verschillende manieren gebruikt worden. Deel I gaat vooral over wat eigenaarschap, spelen en ontwerpen inhoudt (own it, play it, and design it). Deel II beschrijft de twee ontwerp-canvassen van de beschreven methode en geeft voorbeelden, tools en regelsets.

Eva den Heijer is beeldend kunstenaar, game designer, docent ludodidactiek en coach aan HKU. In haar master Kunsteducatie onderzocht Eva hoe spelelementen de betrokkenheid van museumbezoekers en het kijken naar kunst kunnen bevorderen. Uit dit afstudeeronderzoek kwam het spel Tell your ARTtale voort, dat kan worden ingezet bij museumbezoek of voor het vak CKV.
Als docent bij HKU heeft zij sinds 2004 HKU-studenten gecoacht van de bacheloropleidingen Fine Art, Illustration, Product Design en van de masteropleiding Kunsteducatie. Binnen deze studieloopbaanbegeleiding ontwikkelde ze een methode waarin spel en spelen ingebed worden in de persoonlijke ontwikkeling en professionalisering. In 2018 ontving Eva een Comenius Teaching Fellow-beurs. Daarmee kon deze methode worden uitgebreid met verschillende tools en handvatten die direct toepasbaar zijn in de onderwijspraktijk.

 

Auteur: Eva den Heijer
ISBN: 9789064039249
Publicatiejaar: 2022

Koop dit boek